Rondje Binnenschelde ook voor rolstoelgebruikers?

Inleiding

Naar aanleiding van een vraag over de toegankelijkheid van de Waterschans voor rolstoelgebruikers is onderzocht in hoeverre het door vele fietsers, hardlopers en wandelaars geprezen rondje Binnenschelde haalbaar is voor rolstoelgebruikers.

Voorop gesteld dat voor het afleggen van ca. 7 km met een hand-aangedreven rolstoel al een flinke inspanning gedaan moet worden, is het de vraag of de hoogteverschillen overbrugbaar zijn.

Hellingen

Het reguliere rondje heeft enige pittige hellingen. Dat zijn de bruggetjes over de Spelevaartplas bij de Paviljoentjalk en over de Schippersvliet bij Klipper (zie rode stippen in de afbeelding). Dat zijn korte hellingen (ca. 6 meter) van respectievelijk 8% en 11,8%. Daarnaast is er de helling vanaf de Waterschans naar de Noordlandseweg. De lengte is 40 meter, het percentage is 7,8%. Verder is er een lange helling vanaf de Plaatkade naar de Noordlandseweg (bij kanovereniging Zeewitoe). De lengte is 180 meter, het percentage 1,6%. Tenslotte is er langs de Geertruidadijk ter hoogte van ‘Aan Lager Wal’ een helling met een lengte van 24 meter en een percentage van 2,9%.

Alternatief rondje

De twee bruggen kunnen vermeden worden door de route aan te passen via Ansjovislaan en Fuut. 

Om de helling bij de Waterschans dalend te nemen moet rechtsom gereden worden.

Er moeten dan nog twee hellingen overwonnen worden (zie de magenta gekleurde pijlen in de afbeelding)

Overwegingen

De inspanning voor het alternatief rondje Binnenschelde blijft aanzienlijk voor gebruikers van een handbike of een hand-aangedreven rolstoel zonder elektrische ondersteuning. Met een handbike met elektrische ondersteuning en een hand-aangedreven rolstoel met e-motion hoepelondersteuning is het te doen.. 

Toegang tot de Waterschans

Met een voertuig zonder elektrische ondersteuning is de toegang heen en terug via de Noordlandseweg niet te doen. Via de Havendijk kan het wel. Een ander optie is het pad vanaf de Geertruidadijk (toegang vanaf de Callandweg bij ‘Aan Lager Wal’) richting de Havendijk. Zie de groene pijlen in de afbeelding.

Overdenking: rolstoelgebruikers woonachtig op de Bergse Plaat

Voor een bewoner van de Bergse Plaat die een hand-aangedreven rolstoel zonder elektrische ondersteuning gebruikt, is het niet mogelijk zelfstandig met zo een voertuig de Binnenstad te bereiken. Feitelijk is elektrische ondersteuning noodzakelijk. Niet alleen om hellingen te kunnen nemen, maar ook om bij het afdalen de snelheid onder controle te kunnen houden.  
Voor de gemeente Bergen op Zoom is dat vanwege de ligging op de Brabantse Wal een extra aandachtspunt. De vraag is of ter stimulering van de mobiliteit door de gemeente extra steun verleend wordt om elektrisch ondersteunde vervoermiddelen te kunnen bekostigen. Hoe is dat bijvoorbeeld geregeld in andere gemeenten met hoogteverschillen?

Bijlage: Beschouwing vanuit het hellingenonderzoek

In het hellingenonderzoek wordt een inspanningsscore gebruikt die een indicatie is voor de zwaarte van een helling. De inspanningsscore van de helling bij Zeewitoe is 14,4. Die score krijgt in de notitie een indicatie ‘zwaar’. De helling bij ‘Aan Lager Wal’ heeft een inspanningsscore van 6,3. Dat wordt als ‘nog acceptabel’ bestempeld. 
De brughelling bij Klipper is volgens de formule en de interpretatie uit het hellingenonderzoek te zwaar. 
De helling bij de Waterschans naar de Noordlandseweg heeft een inspanningsscore van 76. Dat is veel en veel te zwaar voor een hand-aangedreven rolstoel zonder elektrische ondersteuning. Als het om de veiligheid bij het afdalen van deze helling gaat, dan loopt de snelheid zonder remmen en zonder ‘gasgeven’ op naar 28 km/u. De bestuurder van de rolstoel moet voldoende handkracht hebben om op de hoepels te remmen om daarmee een veilige kruissnelheid van ca. 8 km/u te krijgen. Het voldoende brede lange en rechte uitlooptraject maakt het acceptabel als de bestuurder van de rolstoel de snelheid onder controle kan houden.
Share by: